Meer en meer campers hebben vandaag een LPG installatie ingebouwd wat zeer handig is. Lpg is een mengeling van propaan en butaan, waar echter een klein nadeel aan zit.

Als we temperaturen hebben onder de 7°Celsius zal het butaan niet meer gaan verdampen.

Op zich is dat niet zo erg want we hebben ook een deel propaan dat wel gaat verdampen.

Als al het propaan-gas is verdampt zal de kachel binnen doven en moet je overschakelen naar je tweede gasfles. Dus bij het naar huis rijden langs de LPG pomp en tanken maar, bij het afrekenen merk je dan dat de gasfles toch niet helemaal leeg was. Hoe kan dat nu?

Wel dat ga ik proberen uit te leggen.

LPG is een mengsel van butaan en propaan

In de zomer 60% propaan en 40% butaan

In de winter 70% propaan en 30% butaan

Stel dat je winter-LPG in de bus hebt. De buitentemperatuur is 5°C.

De bus is leeg denk je MAAR er is nog 30% butaan aanwezig

Bij de volgende tankbeurt kan je dan de bus maar voor 70% vullen

Dus er was nog 30% butaan in

We tanken nu 21% butaan bij en 49% propaan

 

De groene balk is butaan. Kijk wat je nog ver hebt aan gas dat verdampt onder de 7°C dan merk je dat je na enkel tankbeurten wel een volle fles LPG hebt maar nog weinig capaciteit.

We verwarmen weer tot de bus leeg is, er is nu al 51% butaan aanwezig in de tank

We tanken bij en kunnen maar 49% bijtanken

We tanken nu 14.7% butaan en 34.3% propaan

Er is nu 65.7% butaan is de fles, zo gaat het telkens verder tot de fles vol butaan zit.