Home » Blog » Kamperen in winterse omstandigheden

Kamperen in winterse omstandigheden

Gepubliceerd op 8 februari 2021 om 10:15

Gezien de sneeuwval van dit weekend en de winterse omstandigheden die nog even aanhouden even wat aandachtspunten waar we moeten op letten bij het op pad gaan met onze camper in de volgende dagen.

Winterbanden zijn nuttig van zodra de temperatuur onder de 7°C zakt. Het rubber van de winterbanden is aangepast aan de winterse omstandigheden waardoor deze zorgen voor een betere wegligging.

Belangrijke voordelen:

- de remafstand wordt korter.

- water wordt beter afgevoerd.

- winterbanden zijn voorzien van lamellen of fijne inkepingen in het bandoppervlak waarmee de band zich kan vastklampen aan een besneeuwde ondergrond.

Sneeuwvrij maken van de camper.

Éénmaal geïnstalleerd en je ontdekt 's morgens een dik pak sneeuw op de camper? Dan kan je aan het werk! Voor dakoppervlakken kan je een borstel gebruiken op een telescoopsteel om het voertuig volledig sneeuwvrij te krijgen.

Automatische trapjes laat je beter ingeklapt. Bij uitbreiding zelfs alles met tandwielen. In winterse omstandigheden kan water dat tussen de bewegende delen zit ,bevriezen. Wanneer je dan deze bedient kan er schade ontstaan aan de motor of de tandwielen.

Voorkom bevriezing van de vuilwatertank: In een groot deel van de campers is de vuilwatertank niet geïsoleerd of verwarmd wat ervoor zorgt dat bij vriesweer de tank kan bevriezen. In dat geval is het beter om de afvoerklep open te laten en er een ondiepe emmer of kom onder te plaatsen. Zo kan het afvalwater, al dan niet in ijsvorm afgevoerd worden

Bijvullen van de watertank doe je wanneer de verwarming reeds een tijd heeft gedraaid in de camper. Bij een temperatuur minder dan 5 graden opent de antivriesbeveiliging en loopt het water weg onder de camper. De verwarming van je camper loopt gelijk met de waterleiding om de kans op bevriezen te verminderen. 

Verwarming laat je best continu aanstaan om problemen met de waterleidingen te vermijden. Zet je de verwarming tussendoor toch uit, houd er dan rekening mee dat het meerdere uren kan duren voor je camper terug op temperatuur is. 
Let op met elektrische vuurtjes in verband met brandgevaar. De TRUMA-, ALDE of WEBASTO -verwarming van je camper is specifiek geplaatst en uitgerekend hiervoor.

Gebruik bij voorkeur propaangas om te verwarmen en te koken. Dit type gas werkt tot een temperatuur van -40°C. Is het nog kouder dan zal het vloeibaar gemaakte gas niet langer gasvormig zijn (komt in Europa zelden voor). Andere types gas zoals LPG kunnen vast worden bij lagere temperaturen en worden dus niet meer verbrand.

Om het uitvallen van de verwarming te voorkomen begin je best met 2 volle gasflessen. Als je een automatisch schakelsysteem hebt, ben je in het voordeel omdat niemand ’s nachts eruit hoeft om de lege gasfles af – en de volle aan te koppelen. Een echte comfortwinst.

De koude temperaturen brengen uitdagingen met zich mee voor de stroomvoorzieningen. In de winter wordt meestal meer elektriciteit verbruikt. De verwarming, verlichting en de tv staan gewoon vaker aan. Standaard ingebouwde boordaccu’s raken dan snel leeg. Zonnepanelen zorgen voor geen of heel weinig rendement in winterse omstandigheden waardoor een netaansluiting op de kampeer- of camperplaats bijna onmisbaar is.

Behandel deurrubbers van tevoren tegen vastvriezen met speciale stiften of talkpoeder.

Isolatiematten kunnen ook hun nut bewijzen. Vooral bij de meestal slecht geïsoleerde stuurcabine kan het gebruik van thermomatten een groot verschil in warmte geven. Er bestaan thermomatten die je op de vloer kan leggen in de stuurcabine alsook thermische gordijnen die tussen het dashboard en de stoelen worden gespannen. Ook voor de achterdeuren van een buscamper en zelfs voor hefdaken zijn thermomatten en – hoezen beschikbaar om te isoleren.

Vergeet vooral niet te genieten van de lekkere winterwandeling en de warme chocomelk, thee of koffie achterna. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Roland Zwiebel
3 maanden geleden

En zet jouw banden op kleine plankjes. Door verwarming van de camper ontdoiit sneeuw op het dak en druppelt naar beneden; zodra het echter de grond raakt bevriest het en ontstaat een ijsplak binnen 2 dagen. Met plankjes vriezen alleen die vast, heb je die niet dan komen jouw banden in ijs te staan. Ik spreek uit ervaring, helaas.