Gasflessen

Algemene technische onderwerpen
Forumregels
Wij behandelen iedereen met respect en vragen om dit ook te doen naar anderen.
Hou het deftig naar elkaar en sluit niemand uit.
Doe niets naar een ander wat je zelf ook niet wenst.
Andre

Gasflessen

Berichtdoor Andre » januari 17th, 2018, 11:00 am

Binnenkort (eind januari) gelukkige eigenaar van een camper. In voorbereiding wat info zoeken over gasflessen.
Tot nu denk ik er over mij de Calypso van Antargaz aan te schaffen. Technisch, gewicht en controle lijken me prima.
Gezien we geen ervaring hebben met verbruik, graag wat informatie over hoe lang we met twee gasflessen van 8kg elks rond komen.
Voor twee personen koken, wassen met regelmatig gebruik van douche, waarschijnlijk ook verwarming gezien vrouwtje graag knus warm zit en niet dezelfde beschermende laag heeft als ik, koelkast. We gaan wel trachten op CP's te staan waar er electro is. Heb zelf een apneu-apparaat dat gans de nacht moet draaien. Dus uitzonderlijk - eerder heen en terugrit - op CP's zonder voorzieningen.

Bedankt voor jullie reacties

juanv

Re: Gasflessen

Berichtdoor juanv » februari 3rd, 2018, 8:25 am

Beste Andre,

Het verbruik van gas is natuurlijk zeer afhankelijk, hoe warm willen jullie het, koken jullie veel zelf, welk type verwarming hebben jullie in je camper ?
Indien je camper met een Alde verwarming is uitgerust , kan je met de stroom van de laadpaal je verwarming laten werken, indien het om een Truma systeem gaat, werk je altijd op gas.
Wij hebben tot hiertoe 2 flessen van 11Kg mee, en bij langere reizen 5 a 6 weken in voor en naseizoen is dit onvoldoende.
Als je regelmatig naar Spanje zou gaan, kan ik je aanraden om in Spanje een aangepaste adapter te kopen voor Spaanse flessen, die je op je MH kan aansluiten.
Op deze wijze werk ik, telkens wij richting Spanje gaan plaats ik 1 Spaanse fles ( zelfs al is die bija leeg) en 1 volle Belgische, van zodra je in Spanje komt , koop je daar dan een vers gevulde fles, en heb jog altijd de Belgische als Back-up.
Zolang je op het Iberische schiereiland rondtoert, kan je overal vervanging kopen voor je Spaanse fles, en zo speelt het niet zoveel rol hoeveel flessen je verbruikt tijdens je reis.
Trouwens de gas prijs in Spanje is ongeveer 40 a 45% goedkoper dan bij ons.
Gans dit verhaal gaat natuurlijk niet op als je naar andere bestemmingen gaat, het is ook een beetje moeilijk om voor elk land de juiste flessen & adapters te hebben, daarom ben ik aan het overwegen om toch één fles voor LPG gas aan te kopen. LPG kan je immers makkelijker ongeveer overal laten bijvullen.
Ik heb eens bekeken Bvb. op de web site van http://www.shopping4.be daar vindt je verschillende mogelijkheden , ook voor LPG flessen.

Hopelijk heeft u wat bruikbaars aan dit epistel & héél veel plezier gewenst met jullie aankoop.

Hartelijke groet,

Juan

Jos

Re: Gasflessen

Berichtdoor Jos » juni 9th, 2018, 12:55 pm

Andre,
Zelf ook een CPAP gebruiker. Heb een pomp gevraagd die werkt op 12 V
Heb op de homebatterij een extra contact gemaakt en een zwart-rood snoer (geluidsboxen) naar het slaapcompartiment van de camper. Kan zonder rijden zeker drie nachten de pomp gebruiken. Mer rijden is de homebatterij weer volledig opgeladen.
Handig want elke energieomzet kost weer energie
Succes

Terug naar “Algemeen technisch”